Followers

17 December 2009

MASA YANG LALU: ♥ U MAK USU

Baru kini aku sedari, betapa aku sayang mak usu…

Betapa aku rindu saat kecil bersama mak usu…

Betapa masa lalu yang ku lalui bersama mak usu teramat manis dan indah untuk aku kenang sampai akhir nanti… (gerenti mak usu gelak besar baca statement ni!!! Tp mmg inilah yg aku rasakan…)

Saat2 indah ini bermain di skrin minda tatkala pulang dari majlis perkahwinan mak usu di tempat uncle fahmi (di MRSM Balik Pulau). Teringat kata Imam Al-Ghazali, sesungguhnya perkara yang paling jauh dengan kita ialah masa lalu. Masa lalu x bisa kita ulang kembali. Tatkala kita menyesal atas perbuatan buruk kita dahulu, kita tidak mampu mengubahnya, kerana terlalu jauh untuk kita berpatah balik. Yang boleh kita lakukan hanyalah berdoa kepada Allah agar dosa2 kita diampunkan………..

Berbalik pada kenangan manis bersama mak usu. Lantaran jarak usia kami yg x jauh berbeza (5 tahun) dan status aku sebagai cucu nenek yg pertama memungkinkan aku untuk menghabiskan masa kanak2 dengan mak usu. Mandi sama2, makan sama2, ngaji sama2. Yang paling aku ingat ialah apabila kami berdua tidur depan tv (sewaktu aku masih tinggal di rumah nenek), abah akan dukung aku di sebelah kiri dan mak usu di sebelah kanan untuk masuk tido dalam bilik. Aku paling rindu saat ni…..

Dulu mak usu dan cik ti akan ajar aku ngaji muqaddam sampai pandai (sambil tu belajar dgn Mbah Umar juga). Lepas sembayang magrib terus ngaji (tak boleh bukak tv, nanti arwah atuk marah). Lepas habis muqaddam, abah pula yg ajar Al-Quran sampai khatam (ngaji sambil gigil dan x keluar suara sbb abah garang sangat).

Dulu mak usu selalu bawak aku naik motor jalan2. Sampai kat kawasan perkuburan je mak usu umpan aku ambik barang kat tanah. Selamba derk (maksudnya selamba ya ya) je mak usu press motor kuat2, tinggalkan aku sorang2 kat kwsn perkuburan tu. Apa lagi melalak melolong la aku takut ditinggalkan bersama ‘gula-gula’ (maksudnya jenazah yg dikapankan) kat dalam tanah. Lepas 2-3 minit membuli aku, mak usu balik semula ke tempat aku ditinggalkan dengan muka selambanya. Yang ini mmg aku x boleh maafkan!!!!

Dulu waktu hujung minggu, mak usu dan cik ti selalu bawa aku pegi rumah mak uda semata2 nk tengok filem Hindustan yg popular sgt masa tu! Maklumlah, di rumah nenek x ada pemain tape mahupun vcd (dulu dvd belum popular sgt). So bagi melayan gian cik ti nk nengok Hindustan, kami pun merayau lah ke rumah mak uda 2-3 hari. Huhu ikut anak2 dara masa tu…

Banyak sgt perkara yg mengingatkan aku pada mak usu. Zaman sekolah rendah sempat menyaksikan aku dan mak usu berada di sekolah yg sama. Aku darjah 1 ketika mak usu berada di darjah 6! Hm, sejak mak usu ke teknik kluang, ke matriks dan utm, kami x rapat lg dah. Masing2 buat hal sendiri.

Hari ini, bila mak usu dah bergelar isteri org, barulah aku sedar betapa banyak masa yg pernah kami habiskan bersama dulu, dan betapa mak usu banyak mempengaruhi hidup aku kini. Masa bersama mak usu dulu, kini menjadi antara memori terindah dalam hidupku.

>> Kite doakan rumah tangga yang mak usu bina bersama uncle fahmi (nak kena panggil pak usu ke?) akan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Semoga Allah menganugerahkan kalian dengan zuriat yang soleh dan solehah. Love u mak usu!

Aku lambakkan sekali gambar majlis perkahwinan mak usu di kampung (aku t.i.a.d.a) dan juga di Penang: (yg sempat aku cilok dari cik ti & yg aku snap sendiri)

KAMPUNG 05/12/09
selamat bertukar status, mak usuku!
sangat poyo di situ yer!
merenung masa hadapankah?
huuuu~~feewit, haha!
oho~~
ok, tayang kereta~
i am not here!
keluarga sy yg kepoh kesemuanya! :") PENANG 12/12/09
penginapan kami d penang..
sedang bersantap atau melahap?
ok kami bukan bersantap atau melahap, kami sedang menjamu selera..
love u moksu..
adik n moksu..
mak usu n family sohair~
pengantin evergreen~~~
muacks!
akak.fakhrul cayunk.adik kakak
hihi suke pic ni! abah n atoi!
~kakak & faiQ is'ad~
atoi n uncle shahril..
babai mak usu, kami nk balik dah... BATU FERINGGHI~
pak uda & aisyah [sweet kn?]
mak u dan anak gadisnya :")
sumaiyah, zikri, aiman :")
mencapub saja mereka ini!
kakak, ibu & adik.. babai penang!

P/s: Semua anak2 nenek dah kahwin, tggu cucu nenek yg pertama ni kahwin pulak ye, hahaha! (cucu nenek yg NAKAL)

>>SALAM MAAL HIJRAH 1431H! Semoga Allah berikan kita sinar kebahagiaan di tahun baru ini..

Manfatkan sisa cuti sem yg tinggal ini dgn sebaiknya~

8 comments:

ain fathihah said...

selamat pengantin baru to mak usu!

fiezajamari said...

nora..leh tau spe mak andam mak usu ko ni??
kot2 aku leh upah sok..hak3.
cantik la make up dye..

izzat89 said...

terdapat persoalan di sini ye..
bile CUCU NENEK YANG SULUNG NI NK KAWEN ye???
bile..bile..bile????

hahahahaha.......
hey babe...jgn selindung pape dr aku yekkkkk...ingat 2...hihi..
btw..smge moksu ko berbhgie ke ank cucu....

Rashid said...

Moga mak usu kekal bahagia selamanya..

cahaya mataku said...

ain fathihah cayang n rashid: ok, thanks (wakil mak usu, haha)

fiza: yg solek mak usu ak 2 ofis dia kat koperasi tgkt atas.. igt x yg ko jumpa aku kat koperasi msa nk beli krepek 2?
ha kat situ la..
haha..

izzat89: ha soalan ko 2 x dapek la aku nk jawab.. kalu aku tny ko balik, ko nk jwb pe?

ninim said...

cucu sulung nenek akan kawin pada hujung 2012 kot...jauhnya dari selatan ke pantai timur...hahaha...gurau jer

izzat89 said...

hahaha....

aku???
ko ni..kte kn serupa...huhuhu..hahaha
hehehe...

cahaya mataku said...

izzat89: dah tau mau tanya lagi, aduyai kamu nih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...