Followers

28 January 2010

Bangkitkan Potensi!

Pernah menonton filem Taare Zameen Par?
Tentang kanak2 disleksia, Ishaan Awasthi.
 

Ishaan Awasthi kanak-kanak 8 tahun, imaginasinya membatasi segala yg biasa namun tidak ada seorang pun yg menghargai. Ishan tidak pernah betul dalam kelas.
Membaca, mengira, menulis: semuanya gagal!
Ishaan dihantar ke asrama oleh ayahnya dan dia mengalami trauma akibat perpisahan dengan keluarga. Gurunya Ram Shankar Nikumbh (Aamir Khan yg ganteng bangat!) melihat sesuatu yg istimewa dalam diri Ishan. Ram meruntuhkan segala kekolotan guru dalam pengajaran dengan mengajak murid berangan-angan dan berimaginasi. Kerana bukankah sebenarnya imaginasi menguasai dunia?! Ram mengesan masalah yg dihadapi oleh Ishan sama sepertinya sewaktu kecil. Kesungguhan Ram membangkitkan potensi Ishan benar-benar menyentuh hati (Oh aku menitiskan air mata ketika menonton, malunya!). Hasilnya, Ishaan berjaya mengalahkan kawan-kawan waima gurunya sendiri dalam pertandingan melukis. Hebat! Aku fikir semua pendidik harus menonton filem ini. Plot penceritaan yang klimaksnya di hujung memungkinkan kita untuk menanti pengakhiran cerita ini. Babak-babak kecindan benar-benar menjadi dan bisa mencetuskan tawa dan hingar. Memang benar pendidiklah yang melihat potensi dalam diri pelajar dan seharusnya membangkitkan potensi mereka.

Pengajarannya EVERY CHILD IS SPECIAL: Potensi setiap orang adalah berbeza, maka harusnya kita cungkil keluar potensi mereka!

Setelah menonton filem ini, barulah aku sedar kenapa ibu sering membiarkan adik menyepahkan ruang rumah dengan kertas, warna, mainan dan sebagainya. Rupanya ketika itulah minda mereka sedang bergerak dan terbina (tapi jgn lupa juga ajar mereka untuk mengemas!). Memang psikologi.

Bila adik lambat belajar membaca, ibu sering nasihatkan aku supaya bersabar. Ibu kata jangan samakan adik dengan kanak-kanak lain, juga jgn selalu membezakan potensi antara mereka.

Abah juga sanggup belikan adik satu bundle kertas A4 untuk biarkan adik melukis semahunya. Abah bilang pada adik supaya hadkan penggunaan kertas tersebut, hanya 8 helai satu hari. Abah akan terus belikan kertas dengan syarat adik tetap mengaji dan belajar rajin-rajin. Abah gunakan teknik bersyarat agar adik faham akan peraturan. Oh, sekali lagi psikologi!

Abah akan puji lukisan adik (walaupun hodoh) dan ibu kumpul semua lukisan telah yang disepahkan ke dalam fail. Kata mereka, supaya adik rasa dihargai.

Abah dan ibu tidak belajar tinggi tapi mereka ada method untuk mendidik anak-anak.
Oh, rindunya aku pada mereka.
 
Mereka guna cara yg sama seperti mereka membangkitkan potensi aku dan Hadi.
Mereka keluarkan potensi aku supaya menyalurkan mulut murai ke perkara yg betul.
Mereka juga lihat potensi Hadi dalam sukan untuk membina identiti dan keyakinan diri.

Kini mereka lihat Zikri dalam karya lukisannya pula.

Baru kini aku lihat betapa ibu bapa pula pencetus dalam membangunkan potensi seseorang.

Aku belum belajar psikologi mahupun pedagogi, tapi aku telah melihat betapa cara pengajaran ibu bapa dan gurulah yang mencorakkan hidup seseorang. Teringat kata-kata Encik Ariff, gurunya ketika di sekolah menengahlah yang menjadi pencetus minatnya dalam bidang penulisan. Lihatlah kini Encik Ariff telah menjadi seorang penulis dan pengkarya. Beliau kaya dengan karya-karya yg hebat. Benar kan kata-kata aku?

Sebagai seorang kakak kepada adik kecil dan juga bakal pendidik (amiin), aku sangat berharap agar  rakan-rakan di UPSI memanfaatkan sepenuhnya masa di sini. Biarpun kita tidak ada jaminan untuk terus bergelar pendidik nanti, sekurang-kurangnya kita ada kemahiran yg orang lain tidak ada. Guna ilmu yg ada untuk membangunkan jiwa dan hati keluarga kita. Marilah kita semua keluar dari kepompong 5K: KOLEJ, KAMPUS, KAFE, KEDAI MAKAN, dan KULIAH. Bukalah mata dan minda kita, keluar sedikit pun tidak mengapa asalkan view kita lebih luas drpd selalunya. Bangkitkan potensi diri, tentu ada sesuatu yg istimewa tentang diri kita!

Pastikan Hari ini lebih baik daripada Semalam,
dan pastikan Hari esok lebih baik daripada hari ini...

Ganbatte!!!

Ohhh sakitnya jiwa, aku sedang rindu dia...

Malas nak pakai baju lepas mandi ya!
Kakak tunjuk garang baru tahu takut...!


Hasil karya Muhammad Nurzikri yang diiktiraf dengan markah A oleh ustazah.
Teruskan usahamu adikku sayang...

 
Kata cikgu kalau nak pergi sekolah kena solat Zuhur dulu!
Alhamdulillah, semoga dia kekal istiqamah dgn yang lima waktu...
** Lilit songkok tanda berkabung atas kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar...


Hodohnya dia melakarkan gambar aku!!!!
Gambar ini membuatkan aku sering tertawa tatkala teringatkan dia...
**Lukisan sewaktu 5 tahun.


Bersama Pikachu yang boleh bertukar.
Kerap bercakap sorang-sorang waktu bermain dengan bermain benda alah ini, urrrrgh tensionnya!


Ooo kamu orang pi godeh lappy kakak tanpa kebenaran ya!
Kantoi jumpa gambar kamu org dlm cyberlink you cam!
**Aqil sepupu paling kecil..


Hensem hensem................ :")


Hari lahir ke-5


Nuraini dan Nurzikri

Semoga aku berjaya Membangkitkan Potensi diri dan orang di sekeliling!
Sama-samalah kita berubah!

P/S: Filem Taare Zameen Par ini aku tonton dalam kelas Pembangunan Sahsiah ketika semester 1. Syok sangat datang kuliah sebab asyik dok tgk movie :") Bila belajar teori Sigmund Freud,  teori-teori personaliti dan mekanisme bela diri pulak, semua sibuk nak cepat balik... Memang buat perangai budak-budak UPSI ni. Termasuklah aku.

3 comments:

ninim said...

filem tu kawan kaji masa sem lepas tuk analisis tenteng sakit dia tu

comelnya adik kamu

hurm

kakak tak comel okey...
* sila jangan terasa

gambar kakak dengan adik tu cara posingnya agak sama

cahaya mataku said...

oH, kajian filem ya, tentu seronok...

adik sy mmg comel..
sy x comel kerana sy cute :)

terima kasih kerana memberi respon :)

MENJEJAK DEWASA~ said...

yes...
cerita tu mmg sgt seronok dan menyentuh jiwa dan sanubariku sebagai bakal pendidik...
jangan tak tahu, saya mmg seorang yg sensetif.. jadi, mengalir juga air mata ini..
huhu~
adik kamu mmg berbakat terutama dalam arena lukisan...
ya...
potensi setiap manusia berbeza...
oleh itu, apabila kita menjadi seorang guru satu hari nanti,
jangan dibeza-bezakan pelajar kita kerana potensi mereka berbeza...
moga TUHAn meredhai langkah kita dalam medan pendidikan ini~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...